FAQ

Waarom asymmetrische velgen?

Andless is een groot voorstander van het gebruik van asymmetrische velgen, waarom?

Bij een standaard disc-naaf zitten de spaakflenzen niet op dezelfde afstand van het midden van de naaf. Om de velg wel in het midden te krijgen, moeten de spaken aan éen kant strakker gespannen worden.

Bij gebruik van symmetrische velg geldt deze situatie*:
Achterwiel: Spaakspanning links = 62% van spaakspanning rechts
Voorwiel: Spaakspanning rechts = 67% van de spaakspanning links
(*de waardes kunnen bij de verschillende naven iets afwijken, dit is de gemiddelde waarde)

Bij belasting van het wiel zal de spanning op de minst belaste spaken verminderen, wat kan leiden tot vermoeiingsbreuk. Én wordt de spanning op de strakst gespannen spaken nog verder verhoogd, wat kan leiden tot overbelasting en dus schade (bijvoorbeeld scheurtjes in de velg). Tevens wordt de draagkracht van het wiel minder. Een 32-spaaks achterwiel heeft dan eigenlijk effectief 26 spaken.

Bij gebruik van Asymmetrische velg met offset van 3mm geldt deze situatie:
Achterwiel: Spaakspanning links = 78% van spaakspanning rechts
Voorwiel: Spaakspanning rechts = 83% van de spaakspanning links

Bij gebruik van Asymmetrische velg met offset van 4,5mm geldt deze situatie:
Achterwiel: Spaakspanning links = 87% van spaakspanning rechts
Voorwiel: Spaakspanning rechts = 92% van de spaakspanning links

Bij belasting van het wiel is de vermoeiingsbelasting minder en worden de materialen minder overbelast. Een 32-spaaks achterwiel heeft nu effectief 29 spaken (offset 3mm) of 30 spaken (offset 4,5mm).

Nu zal ieder wielbouwer zeggen: ‘we kunnen een prima wiel maken met een symmetrische velg’. En dat klopt: Een prima wiel, maar het kan zoveel beter!

Andless 100% wielen

En Andless gaat zelfs nog een stapje verder! In samenwerking met Andless heeft Bitex speciale naven geproduceerd: RSD4.5

RSD = Rim Specific Design
RSD4.5 = naaf is speciaal gemaakt voor velgen met offset van 4,5mm of minder

Bij gebruik van Asymmetrische velg met offset van 4,5mm én RSD4.5 naven geldt deze situatie:
Achterwiel: Spaakspanning links = 100% van spaakspanning rechts
Voorwiel: Spaakspanning rechts = 100% van de spaakspanning links

Bij belasting van het wiel is de vermoeiingsbelasting én gevaar op overbelasting minimaal en wordt de draagkracht van het wiel optimaal benut. Een 32-spaaks achterwiel heeft nu effectief 32 spaken.

Een voorbeeld van deze wielset kunt u hier vinden.