Bij bijna alle nieuw verkochte fietsen wordt er bezuinigd op de wielset. Om 2 redenen:
1) Verkeerde keuze van materialen: voordelige naven, te smalle velgen, te veel, te dikke en zware spaken. Waarom? Om de prijs van de fiets te drukken.
2) Theoretisch kunnen wielbouwmachines goede wielen bouwen, maar om snel veel wielen te maken en te besparen op onderhoud worden ze zo afgesteld dat de wielen met een te lage spaakspanning uit de machine komen. Daarom moeten machinaal gespaakte wielen altijd nagespannen worden. Gebeurt dat niet, volgt er spaakbreuk.
Het naspannen van de Andless wielen is niet nodig, omdat de spaakspanning niet terugloopt. Bij iedere wielbouw is de spaakspanningsmeter het belangrijkste gereedschap. Als een van de weinige wielbouwers heeft Andless een instrument in huis om de eigen spaakspanningsmeters te ijken. Hierdoor is de juiste spaakspanning bij ieder wiel gewaarborgd.
Steeds meer klanten kiezen voor de RSD3.0 naven van Andless. Eigenlijk worden al 100 jaar de wielen op een verkeerde manier gebouwd met spaakspanningsverschillen in het wiel die kunnen oplopen tot meer dan 50%. Het gevolg zijn lostrillende spaken en spaakbreuk. De combinatie van RSD3.0 naven met asymmetrische velgen zorgt er voor dat de spaakspanningen in een wiel gelijk zijn. En de totale spaakspanning is veel hoger, dat betekent meer draagvermogen. Daarom zijn de wielen van Andless sterker en duurzamer!